αρθρογραφεί ο Δρ. Γεώργιος Λυράκος
Όπως έχει πει ο Knute Rochne , το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι που παίζεται με τα
χέρια, τα πόδια και τους .ώμους αλλά κυρίως με το μυαλό.
Η πνευματική
προετοιμασία του αθλητή, η σωματική προετοιμασία, η προετοιμασία με τεχνική και
στρατηγική είναι όλα σημαντικοί παράγοντες για τον αθλητισμό την επιτυχία και
την επίτευξη της πλήρους απόδοσή του ποδοσφαιριστή.
Εντούτοις, η ψυχική προετοιμασία είναι ένα από τα περισσότερο
παραμελημένα κομμάτια της διαδικασίας
που απαιτείται για να γίνει ένας ποδοσφαιριστής καλύτερος ανταγωνιστής στο
ποδόσφαιρο.
Η μέχρι τώρα Έρευνα στην αθλητική ψυχολογία για το ποδόσφαιρο δείχνει
ότι, ο μόνος τρόπος που μπορούν να ωφεληθούν οι αθλητές από την ψυχική
εκπαίδευση, είναι όταν χρησιμοποιείται με έναν οργανωμένο και συνεπή τρόπο.
Οι περισσότεροι αθλητές δεν συμπεριλαμβάνουν την ποδοσφαιρική ψυχική εκπαίδευση σαν ένα αναπόσπαστο μέρος
της προετοιμασίας τους, επειδή στην πραγματικότητα δεν ξέρουν πώς να εκπαιδεύσουν
την ποδοσφαιρική σκέψη τους.
Επίσης, δεν κατανοούν τη σημασία της πνευματικής εκπαίδευσης
σε όλη της τη σημασία. Σε αντίθεση με τις φυσικές και τεχνικές πτυχές των αθλημάτων,
τα οφέλη από την πνευματική εκπαίδευση δεν είναι χειροπιαστά.
Η πνευματική εκπαίδευση είναι ένας τρόπος για να βελτιώσει ο
ποδοσφαιριστής το πνευματικό του παιχνίδι και να σκληρύνει την ποδοσφαιρική του
ψυχική αντοχή. Θα κάνει τον ποδοσφαιριστή πιο ανθεκτικό και επομένως πιο
δύσκολο να τον νικήσει κάποιος.
Οι ύμνοι στη διάρκεια του αγώνα και οι ζητωκραυγές μπορεί να
ενισχύσουν τα κίνητρα.
Ο Καθορισμός στόχων μπορεί να μειώσει το άγχος και να θέσει
τα θεμέλια για την επιτυχία εντός και εκτός αγωνιστικού χώρου. Όμως, το να
χτίσει ένας ποδοσφαιριστής το είδος της
δύναμης του εγκεφάλου που επηρεάζει την αθλητική απόδοση του, πηγαίνει πολύ
πέρα από την καθημερινή αθλητική προπόνηση.
Η συνεπής προετοιμασία που οδηγεί στο μακροπρόθεσμο στόχο
είναι η τελικός παράγοντας που συμβάλει στο να αποκτήσει ένας ποδοσφαιριστής τα
σταθερά εξαιρετικά αποτελέσματα που θέλει στην καριέρα του.
Ένας ποδοσφαιριστής λοιπόν μπορεί να δημιουργήσει μια
συνεκτικότητα στην προετοιμασία του, έχοντας μια σαφώς καθορισμένη και καλά
εξασκημένη ρουτίνα που μεγιστοποιεί κάθε παράγοντα που συμβάλει στο να πετύχει
επανειλημμένα μεγάλες αθλητικές επιδόσεις.
Θα πρέπει επίσης να διασφαλίσει ότι η ζωή και το μυαλό του
μείνουν σταθερά.
Δεν πρέπει να παραβλέπει πως τα συναισθήματα διαδραματίζουν
τεράστιο ρόλο στην σταθερότητα των αθλητικών επιδόσεων ενός ποδοσφαιριστή.
Και ναι μεν δεν υπάρχει πρόβλημα όταν ένας ποδοσφαιριστής
νιώσει ενθουσιασμό για ένα γεγονός και
είναι φυσιολογικό να αισθάνεται απογοήτευση, αν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα
θέλει κάποια στιγμή. Αλλά όταν νιώσει πάρα πολύ φόβο, ματαίωση, θυμό ή απογοήτευση τα συναισθήματα αυτά είναι ικανά θα
μειώσουν το ηθικό και την εμπιστοσύνη του παίχτη για το ποδόσφαιρο και ότι θα κάνει
πολύ δύσκολο το να βρει συνοχή στην καθημερινή προπόνηση της πνευματική του
εκπαίδευσης.
Είναι, επίσης ευθύνη των προπονητών να βρουν χρόνο για τους
αθλητές τους στην καθημερινή προπόνηση μέσα στον οποίο μπορούν να χωρέσουν την
πνευματική τους εκπαίδευση που να περιλαμβάνει ασκήσεις όπως το να μάθουν να βάζουν στόχους και την πνευματική
απεικόνιση. Οι προπονητές πρέπει επίσης να βοηθήσουν ώστε η πνευματική
εκπαίδευση να γίνει μια συνήθεια στην πράξη και την ημέρα του αγώνα,
περιλαμβάνοντας εργαλεία που βοηθούν τις νοητικές ικανότητες του παίχτη στην
ανατροφοδότηση που δίνουν στους παίχτες και υπενθυμίζοντας στους αθλητές τους
να χρησιμοποιούν αυτά τα εργαλεία στο πλαίσιο των προπονήσεων τους και στην
προετοιμασία τους για τον αγώνα.
Συμπερασματικά, όπως ακριβώς και με άλλες πτυχές του
παιχνιδιού, θα πρέπει να καταλάβει κάθε ποδοσφαιριστής πόσο σημαντικό είναι το μυαλό στην επίτευξη
των στόχων του.
Δεδομένου ότι είναι αναγκαίο στην αθλητική επιτυχία του
ποδοσφαιριστή, πρέπει να κάνουμε ό, τι είναι απαραίτητο για να καθιερώσουμε την
ποδοσφαιρική πνευματική εκπαίδευση στην ίδια τη δομή της προπόνησης του και στις
ανταγωνιστικές προσπάθειες του για νίκη σε κάθε παιχνίδι.
Πραγματικά θυμάμαι χαρακτηριστικά όταν έπαιζα μπάσκετ στο σχολείο (παρά το ύψος μου) και ξαφνικά βάζω καλάθι από τη μέση του γηπέδου! Εντυπωσιάστηκαν όλοι! Το θυμάμαι ακόμη! Η μέρα αυτή όμως δεν ήταν συνηθισμένη, ήταν μαύρη για μένα και για τα τότε δεδομένα! Είχα γράψει χάλια σε ένα διαγώνισμα χημείας. Έκλαιγα όλη τη μέρα! Μόλις όμως έβαλα το καλάθι και μόλις με βλέπανε να παίζω φοβερα όλοι μου λέγανε ότι παίζω καλύτερα όταν είμαι στεναχωρημένη! Μου χει μείνει εκείνη η μέρα. Να πώς μια αρνητική ψυχολογία μπορεί να σε οδηγήσει σε θετικό αποτέλεσμα. Πόσο μάλλον όταν προετοιμάζεσαι πνευματικά εκτός από σωματικά πριν από κάθε παιχνίδι!
ΑπάντησηΔιαγραφή